Cultuur en onderwijs brengen kunstenaars in de klas

Minister van Onderwijs Hilde Crevits en minister van Cultuur Sven Gatz bezochten vrijdagnamiddag de kunstenaarsresidentie van auteur Laïla Koubaa in basisschool De Sassepoort en Spoor 9.


Minister Gatz: ‘Meer cultuur op school was ook een belangrijke aanbeveling van het Burgerkabinet dat ik in 2015 organiseerde met als thema cultuurparticipatie. Mooi dat de schrijfster van Tunesische origine Laïla Kouba dit project gestalte geeft met verhalen uit haar boeken. Ze prikkelde de zintuigen van de kinderen, projecteerde illustraties, liet hen proeven van couscous en ruiken aan jasmijnzalf. En ze luisterde op haar beurt naar hun verhalen.’


Geïnspireerd door buitenlandse voorbeelden, door het succes van de auteurslezingen op school en vanuit de duurzame aandacht voor cultuureducatie binnen het onderwijs ontstond het idee van kunstenaarsresidenties op school. Het voornemen om kunstenaars te laten resideren op school werd opgenomen in het gezamenlijke actieplan Cultuur en Onderwijs ‘Samen voor meer en beter’ van minister Crevits en minister Gatz én in het Actieplan Leesbevordering van Minister Gatz, dat werd uitgewerkt door het BoekenOverleg.


Vervolgens sloegen drie partners de handen in elkaar. Het Vlaams Fonds voor de Letteren, Iedereen Leest en CANON Cultuurcel engageerden zich om middelen te investeren in twee proeftrajecten met auteurs in scholen. Een eerste succesvol traject werd afgelegd door kinder- en jeugdauteur Laïla Koubaa in de Sassepoort en Spoor 9 in Gent. Intussen startte ook auteur Fikry El Azzouzi als resident in een school met een technische en beroepsopleiding, met campussen in Deurne en Borgerhout.


Laïla Koubaa moedigde de leerlingen van de Sassepoort en Spoor 9 gedurende vijf maanden twee keer per week aan om via de kracht van verhalen tot lezen en schrijven te inspireren. Er werd bewust gekozen voor een school waar er reeds expliciete aandacht is voor cultuureducatie en literatuur. Elf Albrecht, die het project intensief begeleidde, werd in 2015 reeds uitgeroepen tot Boekenjuf van het jaar. De keuze voor buitengewoon onderwijs zorgde voor een boeiende, maar niet altijd evidente experimenteerruimte.


De auteur voelde er zich al snel thuis en de school vormde voor haar een heel bijzondere inspiratieplek, en ook de leerlingen waren heel enthousiast. De aanwezigheid van een auteur bood hen de unieke kans om een blik te werpen achter de schermen van het creatieve proces en hun leesplezier werd ook uitgedaagd om via schrijfplezier met hun eigen verhaal naar buiten te komen.



> Blader door het verslag van Laïla Koubaa’s residentieproject …

 

> Lees het volledige persbericht …

 

> Bekijk de reportage op AVS ...

gepubliceerd op: 2017-06-16

Vorige Volgende Afdrukken Link doorsturen