12 minuten over vrede

Het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) en het Vlaams Fonds voor de Letteren (VFL) wilden, naar aanleiding van de herdenking van de Eerste Wereldoorlog in 2014, twaalf ultrakorte animatiefilms met bijhorende gedichten laten creëren rond het thema ‘vrede’. De Fondsen deden, in samenwerking met bioscoopgroep Kinepolis en Canvas, einde 2012 een unieke oproep naar de animatiesector om filmprojecten in te dienen. In januari volgde de lancering van een gedichtenwedstrijd waarbij de dichters de opdracht kregen zich te laten inspireren door de animatiefilms om gedichten rond het thema ‘vrede’ voor te leggen aan een jury. Met deze ruime thematiek, die door de positieve omslag van oorlog naar vrede een hedendaagse invalshoek wil creëren, konden de auteurs in alle vrijheid aan de slag.

 

De animatiefilms worden door Kinepolis al een tijdje in het voorprogramma van haar Vlaamse bioscopen vertoond, en ook VRT zal de films afzonderlijk op verschillende kanalen verspreiden. Canvas biedt vanaf 4 augustus de films en de gedichten een prominente plaats op zijn net, met een geplande heruitzending begin november.

 

Het project resulteert ten slotte in de publicatie door de Bezige Bij Antwerpen van een bloemlezing met gedichten over vrede, geput uit een internationaal corpus, waarin de geselecteerde gedichten naast klassiekers uit het genre opgenomen zullen worden.

 

De betrokken partners willen met dit unieke initiatief de samenwerking tussen de Fondsen en verschillende actoren in de sector (Kinepolis, Canvas, uitgeverijen) stimuleren. Met dit project willen ze opkomend talent en minder evidente genres (poëzie en animatiekortfilm) in de kijker zetten via krachtige platformen. De context van de publieke herdenking van WO I in 2014 biedt daartoe een prachtige aanleiding.

 

 

             

 



Het filmluik: 12 minuten over vrede

In een eerste fase richtte het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) een oproep tot de makers van animatiefilms. Op 30 november 2012 verstreek de deadline waarop  de filmmakers hun projecten konden indienen. Het VAF aanvaardde officieel 71 inzendingen die aan een jury van deskundigen op het gebied van de animatiefilm, literatuur en media werden voorgelegd.

 

De selectie van de filmprojecten werd toevertrouwd aan een jury van vertegenwoordigers van de vier partijen (Pierre Drouot (VAF), Reinhilde Weyns (Canvas), Ann Van Dessel (Kinepolis), Gerda Dendooven (VFL)) en twee animatiefilmexperts, Jan Van Rijsselberge en Erik Van Drunen. Deze jury selecteerde 12 projecten, rekening houdend met de intrinsieke kwaliteit en diversiteit van de projecten, hun originaliteit en/of publieksappeal en had daarbij een mix van jong talent en meer ervaren makers voor ogen.

 

De jury koos de volgende animatiefilmprojecten uit de ingezonden voorstellen:

 

Een strijd om vrede van Joost Jansen
‘Een strijd om vrede’ schetst een poëtisch portret van een soldaat die tijdens WOI ten strijde trekt. De gruwelijkheden van de oorlog doen hem al snel beseffen dat de vijand eigenlijk in de oorlog zelf schuilt. De soldaat in deze film symboliseert  "de nood aan vrede" in alle tijden.
Productie: Walking The Dog – Frits Dirickx  en Anton Roebben

 

Charge! van Gerrit Bekers
Mortiervuur regent neer op een modderig slagveld, bezaaid met kraters en prikkeldraad. Twee frontsoldaten snellen elkaar strijdvaardig tegemoet. Het gevecht krijgt een onverwachte wending wanneer ze mekaar treffen in niemandsland…
Productie: Creative Conspiracy - Koen Vermaanen

 

FYI van Wendy Morris
FYI’ is een korte, surrealistische film over het overbrengen van een boodschap. De verbeelde boodschap is die van het staakt-het-vuren, een bericht dat een einde maakt aan de Eerste Wereldoorlog en tevens  de vrede terugbrengt in de wereld. Slechts het einde van de film onthult de inhoud van die boodschap.
Productie: Vertigo Productions - Wendy Morris

 

Otto van Marc James Roels en Emma de Swaef
Een uitbeelding van de constante spanning en angst van een soldaat onder aanvalsvuur en de gruwelijke gevolgen ervan.
Productie: Beast Animation - Ben Tesseur

 

Vrede van Roman Klochkov
Over onverwachte vrede na gretige voorbereiding op de oorlog.
Productie: Lunanime - Annemie Degryse

 

Vrede? Joepie! van Valère Lommel en Joke Van der Steen
In een schuilkelder wacht een man tot het schieten buiten afneemt. Wanneer alles stil is, durft hij uiteindelijk het luik te openen. Verderop gaat ook  een ander luik open ...
Productie : Valère Lommel en Joke Van der Steen

 

Where the Poppies Blow van Michael Palmaers

In één camerabeweging verstrijkt  een periode van 100 jaar. In de reflectie van het water zien we een Eerste Wereldoorlog-tafereel,  de versnelde groei van een papaver en ten slotte een drone die door het Afghaanse luchtruim vliegt.
Productie: Walking The Dog – Frits Dirickx en Anton Roebben

 

Bring Us the Key van Boris Sverlow
De hoogwaardigheidsbekleders die het vredesverdrag willen ondertekenen, krijgen het kistje met de pen niet open. Terwijl een gewone jongen de oorlog trotseert om hen het sleuteltje te brengen, slagen de ondertekenaars er niet in om in de vergaderzaal de vrede te bewaren.
Productie: Elementrik Films - Will Mathijs

 

Letter from a Soldier van Silvia Defrance
Deze animatiefilm evoceert  een helse, subjectieve oorlogsbeleving, gebaseerd op het gedicht ‘Dulce et Decorum Est’ van de soldaat Wilfred Owen uit WOI. Gedurende hevige gasexplosies zit hij gevangen in een loopgraaf waar hij tenslotte sterft. Nadat de oorlog voorbij is,  zien we het vredige beeld van zijn moeder die onder een boom in een papaverveld de laatste brief van haar overleden zoon leest.
Productie: Czar TV - Eurydice Gysel

 

Kinderspel van Britt Raes en Bert Van Haute
Twee jongens spelen samen in de tuin. Het spel verandert langzaam in een ware strijd tot een welbekend geluid hen afleidt...
Productie: Vivi Film – Viviane Vanfleteren

 

Border van Reinout Swinnen en Bram Van Rompaey
‘Border’ gaat op een speelse manier in op de absurditeit van de door de mens verzonnen lijnen die we grenzen noemen. Twee figuurtjes ontmoeten elkaar aan zo'n lijn. De ene tilt er al zwaarder aan dan de ander, maar spelenderwijs komen ze toch tot een vreedzame oplossing.
Productie: S.O.I.L. - Geert Van Goethem

 

Daddy Went. Daddy Did van Joost Jansen en Thomas Ceulemans
'Daddy Went. Daddy Did' toont een vader die 100 jaar geleden ten prooi viel aan de Britse oorlogspropaganda. Zijn verslag doet nadenken over de strijd om de harten en de geesten die elke oorlog nog steeds voorafgaat.
Productie: SANCTA Media - Kristoff Leue

 

Aan elk van deze twaalf animatiefilms heeft het VAF een bedrag  van maximum 30.000€ toegekend.

 

Het poëzieluik: 12 minuten over vrede

In januari volgde de lancering van een gedichtenwedstrijd waarbij de dichters de opdracht kregen zich te laten inspireren door de animatiefilms om gedichten rond het thema ‘vrede’ voor te leggen aan een jury. Met deze ruime thematiek, die door de positieve omslag van oorlog naar vrede een hedendaagse invalshoek wil creëren, konden de auteurs in alle vrijheid aan de slag.

 

Het merendeel van de ingezonden gedichten na de open oproep bleef onder de verwachtingen van de juryleden, die zich bovendien geconfronteerd zagen met de moeilijke taak om te beoordelen of een gedicht nu wel of niet bij een film paste. De jury, bestaande uit Eva De Roovere, Carl De Strycker, Kirsten Lemaire, Michaël Vandebril en Dorothée Van den Berghe, wees als winnaar van de poëziewedstrijd Peter Mangelschots aan. De animatiefilm ‘Daddy went. Daddy did’ van Joost Jansen en Thomas Ceulemans inspireerde hem tot het gedicht ‘midnight at the lost and found’.

 

Het VFL vindt het erg belangrijk dat de gedichten zouden voldoen aan de kwaliteitsnormen die het zelf hanteert en die ook bij de selectie van de animatiefilms een belangrijke rol speelden. In overleg met de juryleden en de projectpartners heeft het VFL beslist om zelf een aantal bestaande gedichten van jonge auteurs te selecteren die een mooie, spannende, interessante of perspectief verbredende relatie met de films aangaan.

 

'12 minuten over vrede' op Canvas

Canvas biedt vanaf 4 augustus de films en de gedichten een prominente plaats op zijn net, met een geplande heruitzending begin november. De combinaties van film en gedicht worden telkens gepresenteerd als een interactief tweeluik: na elke film volgt een nachtelijke opname van acteur Titus De Voogdt die het gedicht onder de Menenpoort voorleest. Later zullen deze tweeluiken ook op andere platformen van VRT, zoals Cobra.be te zien zijn.

 

De uitzendingen zijn gepland:

 

Zomer: van 4/8 tot en met 15/8 op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag rond  22u30, op vrijdag rond 22u en 22u15, en op zaterdag rond 23u30.

Najaar: van 27/10 tot en met 11/11 op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag na na 'Reyers laat' en op vrijdag na 'Alleen Elvis blijft bestaan'.

 

De tweeluiken in volgorde van uitzending:

 

    • De animatiefilm Een strijd om vrede van Joost Jansen vormt een tweeluik met het gedicht Vanaf nu komen er geen nieuwe verhalen meer bij van Max Temmerman, uit de bundel Vaderland. Antwerpen 2012, Uitgeverij Vrijdag.

     

     

     

     

     

     

     

    • De animatiefilm Charge! van Gerrit Bekers vormt een tweeluik met het gedicht ‘Uur nul’ van Geert Buelens, uit de bundel Verzeker u. Amsterdam/Antwerpen 2005, Meulenhoff/Manteau.

     

     

     

     

     

    • De animatiefilm FYI van Wendy Morris vormt een tweeluik met het gedicht het is al erg en toch zal het nog van Els Moors, uit de bundel Liederen van een kapseizend paard. Amsterdam/Aalst 2013, Nieuw Amsterdam / het balanseer.

     

     

     

     

     

     

    • De animatiefilm Otto van Marc James Roels en Emma de Swaef vormt een tweeluik met het gedicht ‘en de bomen’ van Bart Van der Straeten, uit de bundel Onbalans. Antwerpen 2014, Uitgeverij Vrijdag.

     

     

     

     

     

     

     

     

    • De animatiefilm Vrede van Roman Klochkov vormt een tweeluik met het gedicht ‘Hadden wij maar een hoed die kon gaan vliegen’ van Maarten Inghels, uit de bundel Waakzaam. Antwerpen 2011, De Bezige Bij Antwerpen.

     

     

     

     

     

     

    • De animatiefilm Vrede? Joepie! van Valère Lommel en Joke Van der Steen vormt een tweeluik met het gedicht ‘Koude vrede’ van Stijn Vranken, uit de bundel Wees gerust, maar niet hier. Antwerpen 2011, De Bezige Bij Antwerpen.

     

     

     

     

     

     

     

    • De animatiefilm Where the poppies blow van Michael Palmaers vormt een tweeluik met het gedicht ‘Pijnbos’ van Annemarie Estor, uit de bundel Vuurdoorn me. Amsterdam 2010, Uitgeverij Wereldbibliotheek.

     

     

     

     

     

    • De animatiefilm Bring Us the Key van Boris Sverlow vormt een tweeluik met het gedicht ‘Feiten om een blinde drift’ van Tom Van de Voorde, uit de bundel Liefde en aarde. Gent 2013, Poëziecentrum.

     

     

     

     

    • De animatiefilm Letter from a soldier van Silvia Defrance vormt een tweeluik met een fragment uit het gedicht Ik ben vergeten hoe het voelt om als kikker geschminkt te zijn van Maud Vanhauwaert, uit de bundel Ik ben mogelijk. Amsterdam 2011, Uitgeverij Querido.

     

     

     

     

     

    • De animatiefilm Kinderspel van Britt Raes en Bert Van Haute vormt een tweeluik met het gedicht ‘drama’ van Sylvie Marie, uit de bundel Altijd een raam. Antwerpen 2014, Uitgeverij Vrijdag.

     

     

     

     

     

    • De animatiefilm Border van Reinout Swinnen en Bram Van Rompaey vormt een tweeluik met het gedicht ‘Cirkel’ van Lies Van Gasse, uit de bundel Wentelingen. Amsterdam 2013, Uitgeverij Wereldbibliotheek.

     

     

     

     

     

    • De animatiefilm Daddy went. Daddy did van Joost Jansen en Thomas Ceulemans vormt een tweeluik met het ongepubliceerde gedicht ‘midnight at the lost and found’ van Peter Mangelschots, winnaar van de poëziewedstrijd.

     

     

     

     

     

    Vorige Volgende Afdrukken Link doorsturen